Om tröttheten

Ni vet ju att jag har och är så rackarns trött/och ganska låg hela tiden och skulle beställa tid för provtagning hos farbror doktorn för att kolla uppp om jag har några brister av vitaminer och sånt man behöver och som är väldigt vanligt att Gatric Bypass-opererade får för att den delen av tunntarmen är bortkopplad som tar upp just viktiga vitaminer och sånt.
 
Jag opererade mig privat och får själv se till att kolla upp sånt så jag ringde men de hade fullt ända till slutet av november!! men jag bokade ändå och sen har jag tröttnat på tröttheten och bestämde mig för att vitaminboosta mig själv så gott jag kan.
 
Nu har jag läst allt jag kunnat googla fram och hittat en massa intresanta saker och teorier om vad det kan vara som jag saknar, jag leker alltså lite hobbyläkare med mig själv och innan någon tycker att så ska man ju inte göra så tänk på att det är min kropp och mitt mående.
 
Nu tar jag dessa i tablettform:
 Mulitvitaminer
B-vitamin komplex
D-vitamin
Magnesium
Kalcium
Järn/Folsyra
 
Dessutom har jag även köpt tillskott/kräm som bland annat kan öka mina nivåer av Serotoninet i hjärnan, en signalsubstans som faktiskt till nitto procent finns i tunntarmen (den del som är omkopplad!!)
 Magsäcken och B-biten som inte används längre i min mage
 och som är en dämpande signalsubstans som även, när det finns i tarmen, styr hunger-mättnadskänslor och påverkar tarmrörelserna mm . Serotoninet bidrar till välbefinnande och att man känner glädje. Hjälper till att försvara ditt system mot oro och depression, nivåerna minskar vid långvarig stress. Vid normala nivåer känner man sig harmonisk, optimistisk, lugn, kreativ och sover gott.
 
Jag tror jag kan ha brist på det från alla dessa år med stresskänslighet from hell efter mina två stora gå-in-i väggen-perioderna jag haft, för efter de så blev jag så jäkla stresskänslig och har så svårt för att göra fler saker samtidigt och att hjärnan låser sig vid för hårt tryck på mig.
 
Jag har också en känsla av att jag har brist på ett hormon som heter Progesteron som är ett kvinnligt könshormon och som vid brist av ämnet ger svår PMS (eh, ja det har jag och det blir bara värre och värre) och andra förändringar.
Progesteron och Serotoninet hänger ihop. progesteronet påverkar serotoninet under långvarig stress till det sämre och man blir stresskänsligare (no shit Sherlock?), alltså en ond spiral neråt hela tiden.
 
Så nu boostar jag med dessa ämnen (inom rekommederade doser så klart) och hoppas att det ska ge resultat snart, annars så så struntar jag i dessa och ser vad som är fel på proverna senare.
 
 

Kommentera här: